reklama

Hľadanie spôsobov po hurbanovsky

Kto chce, hľadá spôsoby. Kto nie, hľadá dôvody. Citát Henryho Forda vari najviac vystihuje moju spoluprácu so stavebnou priemyslovkou v Hurbanove v aktivite euoprojektu, ktorá sa po vyše polroku pomaly chýli ku koncu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Už prvé stretnutie v apríli malo v sebe špeciálny nádych. Z prístupu pána riaditeľa, pani zástupkyne i oboch budúcich kariérnych poradkýň som cítil priateľský, otvorený, no poctivý a triezvy prístup.

Júlové školenie poradkýň za trénerky sme zasadili do termínu, keď už drvivá väčšina vyšťavených učiteľov vdychuje prázdninový vzduch plnými dúškami. Oni nie - ešte desať dní kmitali, doháňali formality a vzdelávali sa poctivo. Dokonca na mojom školení sa okrem dvoch určených mihli ďalšie 4 tváre, dve z nich simulovali publikum konzistentnejšie. Všetko dobrovoľne a z vlastného záujmu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Druhý deň jesenného kurzu v skupine C
Druhý deň jesenného kurzu v skupine C (zdroj: Peter Mačanský)

Pätnásť dní Jesenného minikurzu jemných zručností už pre samotných žiakov školy sme dôsledne naplánovali tak, aby boli všetky podmienky splnené pre maximálny efekt. Občas si to vyžadovalo flexibilnejší prístup z obidvoch strán, no hlavne v neobvyklých situáciách som obdivoval trpezlivosť a noblesu, s ktorými k tomu domáci pristupovali, hoc' aj pod stresom. Nezriedka spravili aj krok naviac, len aby som sa dobre cítil a mal k dispozícii všetko, čo potrebujem. A tento prístup bolo cítiť v každom kúte školy, internátu i jedálne. Kuchárky sa nemračili, keď som prišiel na večeru po záverečnej. Školský počítačový technik riešil moje podnety s príkladnou dôslednosťou a vždy promptne. Alebo pani upratovačka, hoci som ju zdržoval od upratovania, ma z budovy vypúšťala s pohodovým úsmevom. Mal som pocit, že všetci, s kým som prišiel do styku, včítane vychovávateľov a vrátnikov v internáte, majú radi prácu v tomto kolektíve a výchovávajú žiakov ľudským prístupom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

O to smutnejšie pôsobí obava, že by túto oázu poctivej práce v príjemnej atmosfére mali zatvoriť. Už teraz klesá počet žiakov na spodnú hranicu udržateľnosti a ak klesne ešte nižšie, asi to bude neodvratné. Hurbanovo je od ruky. Nie je tak príťažlivé ako väčšie mestá v okolí. A navyše stavbarina, technika a ešte k tomu veľa kreslenia - pre mnohé deti: ďakujem, neprosím.

Takže školu čaká veľká výzva. Nájsť spôsob, ako presvedčiť ešte viac žiakov na ZŠ o svojich kvalitách a prilákať ich. Bude na to dosť tvorivej energie? Prežije škola ešte šesť demograficky krízových rokov? Pevne verím, že áno. A držím tomuto skvelému kolektívu palce.

Michal Žarnay

Michal Žarnay

Bloger 
  • Počet článkov:  30
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Dosiaľ hlavne učiteľ dospelých ľudí a občiansky aktivista. Píšem o tom, na čo práve najviac myslím. Zoznam autorových rubrík:  SpoločnosťŠpanielskoNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu